Wednesday, April 15, 2009

Pakaian Terbaik ABPBH 2008

Zizie Ezette dan Iz OIAM


JIKA sebelum ini Anugerah Bintang Popular Berita Harian mengetengahkan Batik Glam sebagai tema ABPBH07, kali ini Sentuhan Tenun yang melambangkan kehebatan budaya Melayu diangkat sebagai tema.

Atas dasar tanggungjawab memartabat dan mempopularkan kembali pemakaian kain tenun yang tercatat dalam sejarah sebagai persalinan golongan istana, Berita Harian selaku penganjur mengambil inisiatif mempopularkan kembali warisan ini. Untuk memeriahkan lagi tema ini, Fiesta Fesyen Kuala Lumpur (FFKL) turut diadakan menjelang ABPBH08.

Majlis yang berlangsung di Arena Of Stars, Genting Highlands, Pahang, malam kelmarin menyaksikan artis dan selebriti popular bergaya hebat mengikut tema. Ia dipermudahkan lagi dengan bantuan pereka fesyen yang sudah dimaklumkan lebih awal mengenai tema tahun ini.

Antaranya Datuk Siti Nurhaliza nampak memukau dengan rekaan Riezman Ruzini, Maya Karin (Albert King), Sazzy Falak (Anizam Yusuf), Jaclyn Victor (Khairi Sufi), Atilia (Butik Puri Pesona) dan Iqram Dinzly (Michael Shu).

Maya yang merampas trofi anugerah Pelakon Filem Wanita Popular yang pernah dimenanginya pada 2005, mengatakan cukup teruja dengan keunikan rekaan yang dipilih kebanyakan selebriti wanita malam itu.

“Siapa kata songket dan tenunan tidak boleh dijadikan ‘high fashion’. Pada malam ini, saya lihat busana yang diperagakan kebanyakan artis cukup menarik dan hebat,” katanya.

Apa yang menarik, ada dalam kalangan selebriti yang tidak mendapat tajaan, namun membuat percubaan berani melalui hasil kreativiti sendiri.

Penampilan Zizie Ezette memperagakan busana rekaan Siti Nur Syuhada Shaharuni menarik perhatian juri terdiri daripada editor fesyen, sekali gus diiktiraf Pakaian Wanita Terbaik manakala perincian dan keunikan sentuhan Hatta Dolmat untuk kot panjang digayakan peserta One In A Million, Iz mengungguli Pakaian Terbaik Lelaki.

Pemenang, artis dan pereka fesyen berkongsi hadiah barangan kemas tajaan Rafflesia bernilai RM10,000.

No comments:

Post a Comment